Kan een klein bedrijf ook groeien dankzij CRM?

Je kunt tegenwoordig geen zakelijk artikel lezen of de marketing term CRM wordt wel vernoemd. CRM of customer relations management (klantenbeheer) is niet nieuw. Maar het is wel recenter dat het als deze term en als een CRM systeem met software in bedrijven wordt gebruikt. Deze software wordt niet alleen in grote bedrijven ingezet. De daling van de CRM prijs zorgt ervoor dat CRM systeem kosten ook voor kleine bedrijven binnen de mogelijkheden liggen.

Kan een klein bedrijf de kosten voor een CRM systeem wel dragen?

Of je een grote onderneming of kleine detailhandel hebt, een goed klantenbeheer is voor allebei even belangrijk. Alleen is het bij die winkel kleinschaliger dan in een bedrijf dat wereldwijd exporteert. Maar allebei hebben ze er evenveel baat bij dat hun klanten op de juiste manier worden beheerd. Het zijn ook vooral de systeemkosten voor dat klantenbeheer met een CRM systeem die zullen verschillen. Op de website van een van deze softwarebouwers kun je dat zelf ontdekken. De Lime CRM prijs is verschillend voor de noden van ieder bedrijf.

Wat kun je van CRM verwachten in een klein bedrijf?

Een CRM systeem zal op alle niveaus het meest effectieve verkoopproces kunnen voorstellen. Waar je lang geleden de klantenfiches had, loopt alles nu elektronisch. De hardware is altijd al aanwezig, dus de systeemkosten blijven beperkt tot de software. Klanten kunnen gevolgd worden. Niet alleen het bestedingspatroon, maar ook de loyaliteit kan bekeken worden.

Stel dat een klant bijna dagelijks aankopen doet, en zonder aanwijsbare reden verandert dat plotseling naar enkele sporadische bezoeken per maand. De CRM software zal je hiervan op de hoogte kunnen brengen, en je kunt een actie ondernemen om de klant opnieuw meer met je zaak te betrekken.

Je kunt ook gerichte campagnes voeren via sociale media. De CRM software kan je helpen om mediacampagnes op te zetten. Je kunt bepalen waar je klanten het beste op reageren, en je acties op het moment zelf bijsturen. Je weet ook wie je moet bereiken om het meeste resultaat te halen. De doelgroep wordt bepaald en je kunt de juiste klanten bereiken op het juiste moment. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om babyartikelen te promoten aan klanten van 75+. Net zoals je geen geriatrische hulpmiddelen promoot in een flitsende jeugdcampagne. Maar omgekeerd heb je wel kans dat je geld voor beide campagnes goed besteed is.

CRM in een klein bedrijf, een verloren kost of niet?

Wij zijn ervan overtuigd dat het niet uitmaakt of je een groot of klein bedrijf hebt om van de voordelen van CRM te profiteren. Zeker nu de CRM kosten ook voor kleine ondernemingen toegankelijk zijn. Dus ook al ben je een ZZP'er met een beperkt klantenbestand, een CRM systeem kan je helpen om het maximum uit je bedrijf te halen.